ترامپ می‌گوید اپل توافق کرده به همراه اینتل در آمریکا تراشه بسازد

دولت پیشین ایالات متحده، به رهبری دونالد ترامپ، اعلام کرده است که اپل توافق کرده تا به همراه اینتل در ایالات متحده تراشه‌هایی تولید کند. این خبر ابتدا از طریق یک پست در شبکه اجتماعی Truth Social منتشر شده است و هنوز هیچ تأیید رسمی از سوی اپل یا اینتل در مورد آن به دست نیامده است.

ترامپ در پست خود بیان داشته که: “ما ابتدا به نوافیدا کمک کردیم تا تراشه‌های اولیه خود را با اینتل بسازد. سپس، ایلان ماسک توافق کرد که بزرگترین کارخانه تراشه‌سازی دنیا یعنی TerraFab را با همکاری تیم تکنولوژی اینتل بسازد. و در نهایت، اپل موافقت کرده تا به همراه اینتل تراشه‌های خود را در آمریکا طراحی و تولید کند.” ترامپ همچنین به رشد قیمت سهام اینتل پس از اعلام این خبر اشاره کرده و تأکید دارد که این توافق می‌تواند به سود کشور باشد.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که تکنولوژی تولیدی برای تراشه‌های جدید هنوز به طور واضح مشخص نیست و اپل به طور سنتی با تولیدکنندگان دیگری مانند TSMC همکاری می‌کند. بسیاری از کارشناسان تاکنون مطرح کرده‌اند که ممکن است اپل به اینتل مراجعه کند تا تراشه‌های کم‌هزینه‌تر برای مدل‌های عمومی آیفون و مک‌بوک خود تولید کند، در حالی که تراشه‌های با عملکرد بالا و فناوری پیشرفته‌تر همچنان به دست TSMC سپرده شوند.

از زمان اعلام این خبر، سهام اینتل به میزان 7 درصد افزایش یافته که نشان‌دهنده علاقه بازار به این توافق و آثار بالقوه آن است. با این حال، هنوز هیچ‌گونه اطلاعات دقیق یا رسمی از طرف کمپانی‌ها درباره محتوای این توافق یا جزئیات تولید تراشه‌ها ارائه نشده است. مطمئناً اگر چنین توافقی صورت گرفته باشد، باید سال‌های زیادی سپری شود تا اولین تراشه‌های اپل از کارخانه‌های اینتل وارد بازار شوند.

به نظر می‌رسد هرگونه توافق به عملکرد خطوط تولید اینتل وابسته باشد و اگر نتایج رضایت‌بخش نباشد، احتمالاً اپل بند خروجی در این توافقنامه‌های خود وارد خواهد کرد. در حال حاضر نمی‌توان مشخص کرد که آیا چنین توافقی وجود دارد یا خیر، اما خروجی آن در صنعت فناوری می‌تواند قابل توجه باشد.


منبع: PC Gamer — لینک
زمان انتشار منبع: 18 جوئن 2026

By Poormaz

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *